Intrebari si raspunsuri




Managementul firmei (infiintari, modificari acte, autorizari, etc.)


Resurse Umane


Fiscalitate


Juridic


Contabilitate

*********************************************************


"Sunt neplatitor de TVA, firma de transport, pot sa facturez la firme din comunitate?"

R: Legal nu. Ca sa lucrati cu firme din comunitatea europeana trebuie sa va inscrieti in Registrul operatorilor intracomunitari, iar ca sa va inscrieti in acest registru trebuie sa deveniti platitori de TVA.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Ma pot angaja part-time pe firma sotului (SRL)? Doresc sa lucrez 3 zile pe luna ca analist financiar intr-o firma (X), iar angajatorul imi cere sa am firma mea si sa emit factura (nu doreste contract de colaborare). Daca sotul meu are un SRL - activitate comert (magazin), pot adauga la obiectul de activitate consultanta, apoi sa ma angajez part-time pe firma sotului (Y), iar Y sa emita factura de servicii catre X? Ma pot angaja cu 1 ora/zi? (sau minimul este in continuare de 2 ore/zi)?"

R: Daca sunteti persoana autorizata ca analist financiar, nu puteti, intrucat acestea sunt activitati cu obiect unic. Ar trebui sa va autorizati dvs separat. Puteti sa va inscrieti direct la Administratia financiara din localitatea dvs ca persoana autorizata si dupa aceea veti putea emite si chitante si facturi pentru activitatea dvs. Daca va angajati pe firma sotului veti putea lucra doar actele acestei firme. Da, puteti sa va angajati si cu 1 ora/zi pe firma.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Care sunt pasii legali pentru a deschide o firma de web design? Teoretic am inceput deja cu cativa colegi sa facem un site, si m-am gandit ca ar fi cazul sa ne deschidem o firma, sa facem totul legal. Am cumparat pana acum 3 windows-uri cu licenta (pe care le-am pus pe laptopurile lor) plus alte 2 programe necesare, tot cu licenta. As dori sa stiu, asta se considera aport in natura(odata ce firma se va infiinta)? E nevoie de un expert contabil care sa faca evaluarea acestora? Acest lucru trebuie clarificat undeva inainte de infiintarea firmei(actele spre ONRC), sau se face dupa? Va fi vreo problema faptul ca laptopurile de pe care se lucreaza apartin angajatiilor, si doar programele vor fi ulterior ale firmei(momentan programele au fost achizitionate pe numele meu)."

R: Nu sunt considerate aport in natura, intrucat nu aveti societate comerciala. Le puteti adauga la valoarea capitalului social dupa ce va infiintati societatea comerciala. Pentru a face acest lucru este necesara o evaluare a acestora de catre un expert contabil si in baza raportului de evaluare se va face majorarea capitalului social al societatii. Trebuie sa stiu exact ce fel de activitate faceti, si anume: 6201 - activitati de realizare a soft-ului la comanda; 6202 - activitati de consultanta in tehnologia informatiei; 6203 - activitati de management (gestiuni si exploatare) a mijloacelor de calcul; 6209 - alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei; 6311 - prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe; 6312 - activitati ale portalurile web. Aceastea sunt codurile CAEN cu privire la activitatea de calculatoare si internet. Dvs. va alegeti codurile in functie de activitatea exacta pe care o faceti, eu nu pot sa-mi dau seama.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Ce acte anume imi sunt necesare daca detin un I.I. in constructii cod caen 4120 pentru a fi in legalitate? Stiu ca carte de munca nu imi pot face, asa ca nu stiu daca este necesar sa merg la casa de pensii pentru ceva sau in alta parte. Imi mai trebuie ceva de la primarie pentru a demara lucrarile? Daca am certificatul de inregistrare plus rezolutie,certificat constatator 2?"

R: Dupa ce v-au iesit actele de la ORC trebuie sa va autorizati la Primaria unde aveti sediul, intre timp veti depune la Administratia Financiara declaratia 200, unde vor fi trecute toate darile dvs la stat, la casa de pensii si la sanatate, profit. Mergeti la administratia financiara si va vor da ei formularul sa-l completati. Sa aveti la dvs copii dupa actele II-ului si a CI, un registru intrari- iesiri, registru inventar legate si stampilate, numerotate fiecare pagina.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Care sunt pasii de urmat pentru inchirierea unui apartament ca salon de infrumusetare? Mentionez ca apartamentul este proprietate personala iar persoanele interesate (1 cosmeticiana, 2 coafeze, 1 manichiurista) au toate PFA. Sunt obligata la infiintarea unui SRL sau exista o modalitate mai simpla?"

R: Nu sunteti obligata sa va infiintati un SRL sau orice alta forma de organizare. Puteti inchiria ca persoana fizica, dar pentru fiecare contract de inchiriere (suma incasata) veti plati un impozit de 16% la finante si 5.5% la sanatate (ca activitate independenta). Contractele vor trebui sa fie inregsitrate la Administratia Financiara din localitatea unde se gaseste spatiul, iar persoanele care inchiriaza vor trebui sa-si deschida punct de lucru prin ORC si autorizatie de la Primarie pe spatiul respectiv (nu uitati de acordul vecinilor care este obligatoriu atat la ORC cat si la Primarie).
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Cum se interpreteaza articolul 285, alin.2 din OUG nr.127 din 08.10.2008? Modificarea se refera la impozitul pe cladiri si terenuri aferente structurilor turistice, si are urmatorul continut: 'Impozitul pe cladiri si impozitul pe teren se reduc cu 50% pentru acele cladiri si terenurile aferente detinute de persoanele juridice care sunt UTILIZATE EXCLUSIV PENTRU PRESTAREA DE SERVICII TURISTICE PE O PERIADA DE MAXIMUM 6LUNI PE DURATA UNUI AN CALENDARISTIC'."

R: Din ce am inteles eu, acest impozit se poate reduce cu 50% pentru cladirile exclusiv cu activitate turistica doar o data de an (pe un semestru). Un lucru foarte importanet este faptul ca fiecare poate interpreta orice art dintr-o lege in modul cel mai avantajos lui. In speranta ca v-am putut ajuta, va urez multa bafta.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Buna ziua! Eu locuiesc la sat si as vrea sa-mi deschid o firma de colectare motoare uzate pe care sa le dezmembrez manual si sa vand mai departe fierul, cuprul, etc. Care ar fi primii pasi si de ce autorizatii as avea nevoie? Am nevoie de un spatiu foarte mare sau pot, de exemplu, intr-un garaj?" Laura Olivia

R: Dupa ce va infiintati la ORC din judetul unde locuiti veti avea nevoie de autorizatie de la Primarie si apoi de la Agentia de Mediu. Ca sa va infiintati aveti nevoie de o adeverinta de rol de la Primarie sau contract de comodat in original, actul de identitate, act constitutiv, denumire societate, de punerea capitalului social de minim 200 de lei la o banca cu care vreti sa lucrati. Pentru autorizatia de la Agentia de Mediu aveti nevoie de dovedirea utilitatilor (facturi, contracte, ce aveti dvs.), o copie dupa adeverinta de rol de la Primarie sau dupa contractul de comodat (pe care ati depus-o si la Registrul Comertului), contract de preluare deseuri cu o firma mai mare care sa va preia fierul vechi, contract (sau orice act) de salubritate, (adeverinta de la Primarie ca platiti salubritatea poate fi de-ajuns), suprafata betonata (obligatoriu) a spatiului unde va desfasurati activitatea, cantar autorizat, auotizatia de la Primarie. Toate aceste acte se pun intr-un dosar cu un memoriu tehnic in care sa descrieti activitatea desfasurata.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


"Ce firma trebuie sa fac pentru a lucra in Austria? Prestari servicii, ferme, paduri, biogaz...etc."

R: E mai bine vazut sa va faceti un SRL. Daca lucrati cu tarile din UE va trebui sa fiti platitor de TVA si sa va inscrieti in Registrul Operatorilor Intracomunitari.
                                                                                          Consilier juridic Pirjol Ana-Maria


R: Dupa ce va autorizati la ORC cu noile coduri pentru acest fel de comert, trebuie sa solicitati de la DSP si DSV un aviz de principiu pentru produsele alimentare pe care le veti comercializa. Ei va vor spune ce acte mai aveti nevoie mai departe si ce produse puteti comercializa sau nu. Trebuie sa va faceti si autorizatie de functionare pe acest cod la Primaria din localitatea unde isi are sediul I.I.-ul. Daca va este greu sa va ocupati personal de aceste lucruri, sunt firme de consultanta care fac aceste lucruri in locul dvs. Cu siguranta sunt si in localitatea dvs.
                                                                                            Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"O firma de servicii poate lucra doar cu freelanceri sau e obligata sa aiba si proprii salariati? Activitatea se desfasoara la cererea clientului, neexistand o regularitate in acest sens."

R: DA se poate, atata timp cat veti incheia cu acestia contracte de prestari servicii si sunteti autorizati cu codul 7022 care are o gama larga de actiune.
                                                                                         Consilier juridic Pirjol Ana-Maria 



"Pot infiinta un SRL cu mai multe obiecte de activitate? Sunt o tanara absolventa a facultatii de contabilitate si as dori sa-mi deschid o mica afacere in mediul rural, m-am gandit sa-mi deschid un mic magazin mixt iar pe langa acesta, o mica vulcanizare, un mic depozit de materiale de constructii si o moara de cereale. As dori sa stiu daca as putea trece toate aceste obiecte de activitate pe un singur SRL si ce legislatie trebuie sa consult pentru a ma pune in tema cu infiintarea unui astfel de SRL. Va multumesc anticipat."

R:  In actul constitutiv al unui SRL se vor trece toate obiectele de activitate acceptate de codificator, veti autoriza insa doar ceea ce desfasurati. Autorizarea se solicita la locul unde va desfasurati activitatea, daca le desfasurati pe toate la adresa respectiva. Daca in localitatea dvs nu gasiti o firma de consultanta juridica care sa va ajute sa intocmiti aceste acte, mergeti la ORC din localitate si acolo vi se va spune ce pasi trebuie sa urmati. Dupa ce va infiintati societatea si va autorizati la ORC cu obiectele respective, va trebuie pentru fiecare activitate cu impact de mediu sa solicitati autorizatie si de la ei, si anume pentru moara de cereale, iar pentru depozitul de materiale de constructii si vulcanizare veti solicita doar un punct de vedere (in functie de marime vi se va solicita sau nu sa va autorizati la mediu). Aveti insa grija ca la depozite niciun bun sau utilaj nu trebuie sa stea direct pe sol, va trebui sa cimentati toata curtea sau depozitul. Apoi urmeaza partea cea mai grea, cu salariatii, contractele de munca si protectia muncii.
                                                                                            Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

R: Atata timp cat aveti autorizat codul 4791, iar activitatea se desfasoara prin intermediul internetului, nu aveti nevoie de alt cod, indiferent de unde achizitionati marfa. Singurul lucru pe care ar trebui sa-l faceti, daca nu l-ati facut pana acum, este sa va inscrieti in Registrul Operatorilor Intracomunitari. Va autorizati alt cod in conditiile in care vindeti marfa si printr-un magazin de sine statator (fizic).
                                                                                                    Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"De ce documente ar fi nevoie pentru a deschide o sala de fitness?"

R: Aceleasi acte ca si pentru o societate: denumire, contract de inchiriere sau comodat pe spatiul unde va desfasurati activitatea, declaratie pe propria raspundere de asociat si administrator, specimen de semnatura, act constitutiv cu toate codurile, capital social si codul de autorizare 9313 - Activitati ale centrelor de fitness, la care va puteti adauga spre autorizare si alte coduri, daca in spatiul respectiv mai desfasurati si altceva (vindeti sucuri, produse de slabit, etc.).
                                                                                                     Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"Daca am Intreprindere Individuala pot angaja un om? Am I.I. si vreau sa imi angajez un ajutor, se poate?"

R: Puteti sa angajati. Dar odata ce faceti acest lucru, aceasta implica mai multe, si anume: trebuie sa va angajati contabil sau sa colaborati cu unul, care sa va faca declaratiile necesare trimestriale pentru salariat, sa va intocmeasca dosarul salariatului si sa va puna la curent cu toate modificarile care apar ulterior cu privire la contractele de munca. Aveti nevoie si de protectia muncii pentru salariatul respectiv. Cel mai usor pt dvs ar fi sa colaborati cu o firma de consultanta juridica si contabilitate, iar ei va vor face toate acestea in locul dvs, dvs putand sa va ocupati doar de activitatea propriu-zisa de pe urma careia castigati banuti.
                                                                                                     Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"Imi pierd subventia daca voi solicita indemnizatia de crestere a copilului? Daca voi opta pt obtinerea unei indemnizatii de crestere a copilului rezultati din cei 85% din venituri, asta inseamna ca pe perioada primirii indemnizatiei nu voi putea realiza niciun fel de venituri ulterioare: chirii, subventii apia? Dar daca optez pt o indemnizatie rezultata din calitatea de masteranda? Intrebarea mea este intemeiata pe motivul ca la finante mi s-a spus ca odata ce voi primi indemnizatia de crestere nu voi mai putea solicita subventiile de fermier, acestea fiind considerabile, aprox 1mld/an iar in acest caz voi renunta la a solicita ICC. Mentionez ca exclud posibilitatea sa trec ferma pe numele sotului! Multumesc."


R:  Daca veniturile nu sunt pe numele dvs., puteti sa solicitati indemnizatia de crestere a copilului. Dar cel mai usor ar fi ca parintele care nu apare pe actele de subventii sa solicite indemnizatia de crestere copil. Indiferent de ceea ce alegeti, alocatia de 200 de lei a copilului pana la doi ani se acorda, chiar daca intrati in concediu de crestere copil sau nu. O solutie ar mai fi  sa solicitati concediu de crestere copil, iar dupa o luna (daca va permiteti) sa incetati luarea indemnizatiei si veti ramane doar cu alocatia de 200 de lei a copilului si veti primi stimulul de insertie pana la implinirea varstei de 2 ani a copilului, cam 300 de lei (era anul trecut) - trebuie intrebat la Directia de munca din localitatea unde aveti domiciliul, ei va pot lamuri cel mai bine in ceea ce priveste valoarea stimulului de insertie (daca va intoarceti mai repede la munca din concediul de crestere copil) si care sunt exact veniturile care vor fi suspendate din momentul solicitarii indemnizatiei de crestere copil.
                                                                                               Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"Ce autorizatii imi sunt necesare pentru a desfasura activitati in cadrul codurilor CAEN 2041 si 1412?"

R:  Dupa ce va autorizati la ORC cu aceste coduri si vi se elibereaza certificatul constatator cu cele doua coduri, va trebui sa depuneti pentru ambele activitati solicitare de autorizatie de mediu (agentia locala unde va desfasurati activitatea), iar pentru codul 2041 va trebui sa solicitati si un aviz de principiu de la DSP (pentru sanatatea angajatilor si a consumatorilor) si DSV (ca nu faceti teste pe animale, etc - va mai spun ei exact cum trebuie sa formulati cererea). Fiecare produs trebuie sa aiba o certificare de calitate - DSP este cel mai in masura sa va spuna de unde sa solicitati aceasta certificare.
                                                                                                Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"Pot lua indemnizatie crestere copil de la 2 firme? La a doua firma s-a platit de 6 luni la Casa de pensii, in schimb s-a platit la impozit tot timpul."

R:  Indemnizatia de crestere copil se ia intr-o singura suma, calculata in functie de veniturile salariale avute anterior cu 12 luni de la nasterea copilului, indiferent la cate firme lucrati. Se calculeaza salariile de la cele doua firme si apoi se face procentul de care veti beneficia, la care se adauga 200 de lei alocatia copilului pana la 2 ani. Veti avea nevoie de doua adeverinte cu venitul aferent, de la fiecare firma in parte.
                                                                                                   Consilier juridic Pirjol Ana-Maria

"Pentru intreprinderi individuale vomplati de la 1 februarie 2013, impozitul pe microintreprinderi de 3%? Si daca da, ce facem cu luna ianuarie a anului 2013 cand ar fi trebuit sa platim impozit 16%? Multumesc."

R:  Nu. Intreprinderile individuale nu se supun noilor reglementari ale Codului Fiscal. Acestea sunt doar pentru societati comerciale. I.I.-urile raman cu 16% impozit pe profit.
                                                                                               Consilier juridic Pirjol Ana-Maria




18 comentarii:

  1. Unde pot reclama o vulcanizare vecină cu locuință mea pt care eu nu mi-am dat acordul

    RăspundețiȘtergere
  2. Unde pot reclama o vulcanizare vecină cu locuință mea pt care eu nu mi-am dat acordul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde de motivul reclamatiei. Daca e vorba de autorizatie, mergeti la Primarie, daca e vorba de linistea publica adresati-va Politiei Locale, iar daca este vorba de poluare fonica (zgomote mari) sau orice fel de poluare, adresati-va Garzii de Mediu.

      Ștergere
  3. Buna ziua, daca as dori sa deschid o afacere cu perdele , sa le cos eu ,ce avize mi-ar trebui, ca sa desfasor activitatea,in ce priveste spatiul si etc.Eu autorizatie am dar nu am trecut activitatea asta, pot s-o trec acu?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua! Daca aveti SRL,trebuie vazut daca aveti in actul constitutiv codurile CAEN 1512 ,1399, 4751. Daca le aveti trebuie sa mergeti la ORC din judetul unde aveti sediul sa le autorizati. Daca nu le aveti faceti act aditional de introducere a acestor coduri si le autorizati. Daca aveti PFA/II mergeti la ORC si le autorizati. Dupa care va luati autorizatie de la primarie din localitatea unde aveti spatiul. Daca spatiul este mai mare de 50mp aveti nevoie de autorizatie ISU. Solicitati totodata punct de vedere de la Agentia de Mediu cu privire la deseurile generate si a numarului de masini de cusut pe care le aveti si numarul personalului angajat.

      Ștergere
  4. Buna ziua, as mai avea o intrebare, daca vreau sa deschid o rulota in care sa fac gogosi, vata de zahar, ce acte am nevoie, ce autorizari si de la cine, in ce priveste si spatiul respectiv, eu am INTREP.INDIV. deschisa. Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua, in primul rand trebuie sa va autorizati la Registrul Comertului codurile de productie si comercializare produse alimentare pe I.I. (Intreprindere Individuala) la terti. Rulota trebuie autorizata din punct de vedere DSV, trebuie sa aveti curs de igiena si autorizatie de la Primarie.

      Ștergere
  5. Buna ziua, am o problema si va rog daca puteti sa-mi dati un sfat, va multumesc.In 1983 tata a cumparat o casa batraneasca,nelocuibila, cu act de mana, cu martori etc.fara acte notariale.dupa o perioada proprietarul a decedat si mostenitorii cand au facut dezbaterea succesorala ne-au eliminat din harta lor cu teren si cladiri , adica ca terenul e a nostru si nu mai e a lor.In 2014 tata a decedat .noi cu 10-12 ani in urma am deschis rol la tribunal pentru acte ,dar din cauza lui tata care nu a vrut sa colaboreze cu noi si nu s-a prezentat la tribunal, si din cauza fiicei proprietarului nu am reusit sa facem nimic. Fiica proprietarului nu recunoaste ca pamantul este vandut, nu vrea sa semneze, neavand nici o davada nici ea nici noi pentru ca s-a vandut nu putem face nimic.Am renuntat cu ideea ca poate mai tarziu, noi platim impozit din 2000 pe casa si teren, am copii care trebue sa le fac buletin , nustiu cum sa procedez. Va rog frumos sa ma indrumati ce as putea face, va multumesc mult.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Din pacate, nu va pot ajuta cu un raspuns, intrucat nu este de competenta noastra acest gen de speta. Noi ne ocupam doar de societati comerciale. Trebuie sa contactati un avocat.
      Cu stima.

      Ștergere
  6. Buna ziua, va rog sa ma lamuriti in legatura cu o problema. Am deschis o I.I.(Interpr. Indivd.),pe autorizatie ca activitate principala este trecuta RESTAURANT, ca activitati secundare care nu sunt trecute pe autorizatie dar separat pe o alta foaie data de la Registru comertului,am Coafura si alte activitati de infrumusetare. Si aici e problema care nustiu ,eu daca deschid frizerie pot activa cu autorizatia pe care e trecut ca activitate principala Restaurant.Daca da sau nu ce trebue sa mai fac sau ce i-mi lipseste, va rog mult sa ma clarificati. Va multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Daca aveti pe certificatul constatator de autorizare emis de Registrul Comertului activitatea de Coafura si alte activitati de infrumusetare (cod CAEN 9602), nu are importanta ce aveti ca obiect principal pe certificatul de inregistrare. Puteti sa va desfasurati activitatea de frizarie. Oricum, daca doriti, neaparat sa va schimbati obiectul principal de pe certificatul de inregistrare, puteti sa o faceti (tot la Registrul Comertului unde v-ati infiintat) avand la dvs. urmatoarele acte: certificatul de inregistrare in original si actul de identitate (titularul II-ului). Actele dureaza 3 zile de la depunere.

      Ștergere
  7. Buna ziua. Mi-am construit o moara pentru nevoile personale si ale familiei. Am doar autorizatie de constructie pentru spatiu. Intrucat nu am facut moara in scop comercial, nu mi-am infiintat nicio forma autorizata de organizare(pf,ii,sc). Am nevoie obligatoriu de autorizatie de functionare in conditiile in care macin doar pentru mine? Ce alte autorizatii mai am nevoie, pentru a functiona legal? Precizez ca macin doar pentru familia mea, si nu prestez servicii remunerate pentru alte persone. Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Avand in vedere ca moara ati construit-o doar pentru uz personal si ca nu desfasurati activitate economica, nu aveti nevoie de alte autorizatii speciale, doar trebuie sa solicitati un punct de vedere de la Agentia de Mediu din Judetul dvs. cu privire la gestionarea deseurilor produse de moara.

      Ștergere
  8. BUNA ZIUA,
    AM ACHIZITIONAT O MOARA, AM INTREGISTRAT ACTIVITATEA LA ORC SI ACUM URMEAZA SA OBTINEM AUTORIZATIILE, DOAR CA NU STIM EXACT DE LA CE INSTITUTII. P? O ZI BUNA.UTETI SA NE INDRUMATI

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua. Autorizatiile necesare suntȘ Autorizatie de functionare de la Primaria din localitatea unde va desfasurati activitatea, autorizatie sau punct de vedere de la Agentia de Mediu din judetul arondat, cu privire la gestionarea deseurilor si a zgomotului produse de moara.

      Ștergere
  9. Buna ziua! Sunt angajat in Germania, dar am Un SRL IN ROMANIA, pot efectuat lucrari in constructii avind contract cu firma Germania, fara a avea formula ru A1. Multumesc!!

    RăspundețiȘtergere
  10. Chiar daca nu aveti salariat, dvs lucrati in cadrul firmei ca administrator, iar administratorul (daca se afla pe un santier) este obligat sa aiba Formular A1 si protectia muncii facute conform legislatiei din tara respectiva.

    RăspundețiȘtergere