La fel ca şi precedentele taxe auto impuse de statul român, timbrul de mediu nu respectă dreptul de
proprietate (garantat, altfel, de Constituţie) şi nici legislaţia comunitară.
În loc să rectifice prevederile ilegale din precedentele taxe, noua formulă a
timbrului de mediu întăreşte, în aceeaşi măsură, caracterul ilegal al acestora.
Deşi legiuitorul are la îndemână aplicarea acestei taxe în mod legal, prin
schimbarea caracterului şi eliminarea ingrădirilor impuse acestor bunuri, cu
privire la libera circulaţie şi la discriminarea produselor, totuşi se persistă
în modificarea doar a denumirii taxei sau a cuantumului său, fapt ce nu
afectează în nici un mod determinarea caracterului ilegal, raportat la
prevederile TFUE. Statul va trebui să îşi asume, până la urmă, introducerea
taxei auto în funcţie de gradul de poluare în mod unitar pentru toate maşinile,
având ca scop final reducerea poluării şi nu creerea de avantaje ori
dezavantaje între competitorii de pe piaţă (producători, comercianţii
vehiculelor second-hand etc).
In data de 23.09.2016, CJUE in cauzele C-73/2015 (Sc Vicdantrans Srl), C-235/2015 (Bosneaga) si C-236/2015 (Antoci).a dat ordonanta de
RADIERE a acestor cauze, intrucat anterior acestor cauze a fost solutionata cauza C-586/2014 (Budisan).
Pentru cei care nu stiu, in cauza Budisan s-a pus in discutie, pentru
a nu stiu cata oara“ interpretarea Articolul
110 TFUE – Taxă aplicată de un stat membru autovehiculelor cu ocazia
primei înmatriculări sau a primei transcrieri a dreptului de proprietate –
Neutralitate fiscală între autovehiculele rulate provenite din alte state
membre și autovehiculele similare disponibile pe piața națională” - În cauza C‑586/14,
având ca obiect o cerere de decizie preliminară formulată în temeiul
articolului 267 TFUE de Curtea de Apel Cluj (România), prin decizia din 24
noiembrie 2014, primită de Curte la 18 decembrie 2014, în procedura Vasile
Budișan împotriva Administrației Județene a Finanțelor Publice Cluj.
Astfel, CJUE a decis ca “Articolul
110 TFUE trebuie interpretat în sensul că:
– nu
se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică
autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest
stat membru și autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu
ocazia primei transcrieri în același stat a dreptului de proprietate asupra
acestora din urmă;
– se
opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele
deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă
în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii”.
În consecinţă, din punct de vedere juridic, asemenea taxei de primă
înmatriculare, taxei de poluare şi taxei pentru emisii poluante, timbrul de
mediu constituie o nouă încălcare a dispoziţiilor prevederilor Tratatului de
Instituire a Comunităţii Europene, fiind nelegală, discriminatorie şi
îngrădeşte dreptul la liberă circulaţie a mărfurilor în interiorul Uniunii
Europene.
Pentru
recuperarea acestei taxe – timbru de mediu, biroul nostru va poate ajuta!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu