miercuri, 7 august 2013

Obligativitatea informarii cu privire la mediere

Incepand cu data de 01.08.2013 a fost introdusa obligativitatea procedurii de informare cu privire la medierea conflictelor inainte de a ajunge in instanta. Acest lucru era obligatoriu si inainte de aceasta data prin intrarea in vigoare a Noului Cod de procedura Civila (la 15 februarie 2013), dar nerespectarea acestei obligativitati nu era sanctionata. In schimb, de la 01.08.2013, conform art.2 din Legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, completata si republicata cu modificarile ulterioare, “instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila in caz de neindeplinire de catre reclamant a obligatiei de a participa la sedinta de informare privind medierea, anterior introducerii cererii de chemare in judecata, sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instant in acest scop (…)”.

Trebuie avute in vedere mai multe lucruri, si anume:

1. Procedura de informare cu privire la mediere trebuie facuta si nu medierea in sine, asa cum este stipulat in Noul Cod de Procedura Civila in art. 227 alin.2 “(…) Medierea nu este obligatorie pentru parti.” Alin.3 al aceluiasi art. 227 specifica ``In cazul in care judecatorul recomanda medierea, partile se vor prezenta la mediator, in vederea informarii lor cu privire la avantajele medierii. Dupa informare, partile decid daca accepta sau nu solutionarea litigiului prin mediere.``

2. Procedura de informare se va incheia cu inmanarea unui certificat de informare  sau a unui proces-verbal solicitantului.

3. Procedura de informare este GRATUITA, asa ca solicitarea oricarei taxe pentru intocmirea documentelor prezentate mai sus este ilegala. In schimb se pot solicita cheltuielile care se vor intreprinde pentru transmiterea sau incercarea de a contacta partea adverse din lititgiul respectiv. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu