Incepand cu data de 01.08.2013 a fost introdusa
obligativitatea procedurii de informare cu privire la medierea conflictelor
inainte de a ajunge in instanta. Acest lucru era obligatoriu si inainte de
aceasta data prin intrarea in vigoare a Noului Cod de procedura Civila (la 15
februarie 2013), dar nerespectarea acestei obligativitati nu era sanctionata. In
schimb, de la 01.08.2013, conform art.2 din Legea 192/2006 privind medierea si
organizarea profesiei de mediator, completata si republicata cu modificarile
ulterioare, “instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca
inadmisibila in caz de neindeplinire de catre reclamant a obligatiei de a
participa la sedinta de informare privind medierea, anterior introducerii
cererii de chemare in judecata, sau dupa declansarea procesului pana la
termenul dat de instant in acest scop (…)”.
Trebuie avute in vedere mai multe lucruri, si anume:
1. Procedura de informare cu privire la mediere
trebuie facuta si nu medierea in sine, asa cum este stipulat in Noul Cod de
Procedura Civila in art. 227 alin.2 “(…) Medierea nu este obligatorie pentru
parti.” Alin.3 al aceluiasi art. 227 specifica ``In cazul in care judecatorul
recomanda medierea, partile se vor prezenta la mediator, in vederea informarii
lor cu privire la avantajele medierii. Dupa informare, partile decid daca
accepta sau nu solutionarea litigiului prin mediere.``
2. Procedura de informare se va incheia cu inmanarea
unui certificat de informare sau a unui proces-verbal
solicitantului.
3. Procedura de informare este GRATUITA, asa ca
solicitarea oricarei taxe pentru intocmirea documentelor prezentate mai sus
este ilegala. In schimb se pot solicita cheltuielile care se vor intreprinde
pentru transmiterea sau incercarea de a contacta partea adverse din lititgiul
respectiv.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu