La articolul 4, alin. (1) lit. d) din OUG 9/2013 s-a prevazut ca timbrul de
mediu se datoreaza si cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra
autovehiculului rulat in situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de
catre instante restituirea sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru
autoturisme si autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule sau a taxei
pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Potrivit
dispozitiilor art. 4 din OUG nr. 9/2013, timbrul de mediu se datoreaza:
a) cu
ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a
dobandirii dreptului de proprietate asupra unui autovehicul de catre primul
proprietar din Romania si atribuirea unui certificat de inmatriculare si a
numarului de inmatriculare;
b) la reintroducerea in parcul auto national a unui
autovehicul, in cazul in care, la momentul socaterii sale din parcul auto
national, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a timbrului, in
conformitate cu prevederile art. 7;
c) cu ocazia transcrierii dreptului de
proprietate asupra autovehiculului rulat si pentru care nu a fost achitata taxa
speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa de poluare pentru
autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule,
potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii;
d) cu
ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat in
situatia autovehiculelor pentru care s-a dispus de catre instante restituirea
sau inmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule,
taxei de poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante
provenite de la autovehicule.
In
cauza trebuie analizata situatia avuta in vedere de art. 4, lit. a) din OUG nr.
9/2013 in ceea ce priveste autoturismele importate din alte state membre in
vederea punerii lor in circulatie in Romania.
Reglementarea
actuala cuprinsa in OUG 9/2013 privind timbrul de mediu nu se afla in
consonanta cu art. 110 TFUE in ceea ce priveste autovehiculele second-hand
importate din statele membre ale Uniunii Europene in vederea punerii lor in
circulatie in Romania.
Astfel,
cum s-a aratat anterior in analiza domeniului de incidenta al art. 110 TFUE si
in analizarea hotararii CJUE in cauza Ioan Tatu in baza normelor unionale
aplicabile (art. 110 TFUE) normelor fiscale interne nu le este permis sa
favorizeze vanzarea autovehiculelor second-hand nationale, corelativ
descurajand importul de vehicule second-hand similare.
Cu
toate acestea, se constata ca acelasi
efect favorizant fata de produsele nationale il prezinta si dispozitiile OUG
9/2013 privind timbrul de mediu, cel putin in raport de autovehiculele de
ocazie importate din statele membre ale Uniunii Europene.
Trebuie
mentionat faptul ca, pe de o parte, parcul auto intern este compus intr-o
proportie relativ importanta de autovehicule, bunuri nationale in acceptiunea
art. 110 TFUE, cu privire la care s-a achitat deja taxa speciala pentru
autoturisme si autovehicule, ex-art. 214/1 C. fisc, taxa de poluare OUG
50/2008, sau taxa pentru emisiile poluante, Legea nr. 9/2012, taxa care nu a
fost restituita ulterior prelevarii, astfel incat o insemnata parte din piata
autovehiculelor de ocazie interne sunt scutite de aplicarea sarcinii ficale
prevazute de OUG 9/2013.
Pe
de alta parte, autovehiculelele similare importate din alte state membre UE
(bunuri ale altor state membre, in sensul art. 110 TFUE) vor fi supuse unei
astfel de sarcini fiscale cu ocazia primei lor inmatriculari in Romania (art.
4, lit. a) din OUG 9/2013).
Prin
acest efect al OUG 9/2013, persoanele care urmaresc achizitinarea unui
autovehicul sunt directionate inspre dobandirea unui autovehicul national din
categoria acelora nesupuse platii timbrului de mediu, in timp ce in ipoteza
achizitionarii unui autovehicul dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene,
invariabil aceasta sarcina fiscala se va aplica cu ocazia primei inmatriculari a
acestuia in Romania (art. 4, alin. 1 lit a) din OUG 9/2013), astfel incat
rezulta caracterul indirect discriminator fata de produsele importate al
actualei reglementari interne, efect contrar dispozitiilor art. 110 TFUE.
Raportat
la cele mai sus expuse, dispozitiile OUG 9/2013 privind timbrul de mediu sunt
contrare dispozitiilor art. 110 TFUE in ceea ce priveste autotursimele de
ocazie achizitionate din alte state membre unionale in vederea punerii acestora
in circulatie in Romania intrucat au drept efect favorizarea vanzarii
vehiculelor de ocazie nationale exceptate de la plata timbrului de mediu
descurajandu-se in acest mod importul produselor similare a altor state membre,
aspect care jurisprudenta CJUE l-a sanctionat in cauza Ioan Tatu.
Sursa: OUG 9/2013
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu