marți, 25 august 2015

Procedurile de anulare a obligatiilor fiscale

Pe baza legii 209/2015 privind aularea unor obligatii fiscale si a legii 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de santate pentru anumite categorii de persoane fizice, ANAF e emis Ordinul nr 2202/2015 pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligatiilor fiscale.

Ordinul 2202/2015 aproba urmatoarele proceduri: 
  • Procedura privind întocmirea și transmiterea de către structura de inspecție fiscală a listei cu obligațiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale, cuprinse în decizii de impunere emise și comunicate contribuabilului anterior intrării în vigoare a legii
  • Procedura de identificare a persoanelor fizice care pot beneficia de anularea contribuției de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor art. 4 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale și ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice
  • Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contribuției de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice
  • Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligațiilor fiscale în baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale și a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru anumite categorii de persoane fizice

Art.3 din Ordinul 2202/2015 prezinta institutiile care cor duce la indelinire prevederile ordinului:
  • Direcția generală de reglementare a colectării creanțelor bugetare;
  • Direcția generală proceduri pentru administrarea veniturilor;
  • Direcția generală coordonare inspecție fiscală;
  • Direcția generală de tehnologia informației;
  • Direcția generală de administrare a marilor contribuabili;
  • Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice București;
  • Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice, precum și organele fiscale din subordinea acestora.
Ordinul 2202/2015  pentru aprobarea procedurilor de anulare a obligatiilor fiscale este disponibil aici, impreuna cu modelul  și conținutul cererii privind anularea Deciziei de impunere anuală pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate, si cu modelul formularului „Decizie de anulare a obligațiilor fiscale”


Legea nr. 209/2015, in vigoare de la 23 iulie, anuleaza urmatoarele obligatii restante:
- diferentele de obligatii fiscale principale, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a reconsiderarii/ reincadrarii unei activitati ca activitate dependenta, pentru perioadele fiscale de pana la 1 iulie 2015 si neachitate pana la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, respectiv 23 iulie 2015.
- diferentele de taxa pe valoarea adaugata aferenta veniturilor realizate din drepturi de proprietate intelectuala, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului ca urmare a depasirii plafonului si neinregistrarii ca platitor de TVA, pentru perioadele anterioare datei de 1 iulie 2015. Conform prevederilor publicate, in cazul in care contribuabilul si-a exercitat dreptul de deducere, potrivit legii, in primul decont de TVA depus dupa emiterea deciziei de impunere, organul fiscal nu anuleaza diferentele de taxa pe valoarea adaugata. In acest caz, organul fiscal anuleaza doar obligatiile fiscale accesorii aferente diferentelor de TVA.
- diferentele de obligatii fiscale principale si/sau obligatiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a recalificarii sumelor reprezentand indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii de catre angajatii care si-au desfasurat activitatea pe teritoriul altei tari, aferente perioadelor fiscale de pana la 1 iulie 2015 si neachitate pana la 23 iulie.
- contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si obligatiile fiscale accesorii aferente acestora, stabilite prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, datorata de persoanele pentru care baza lunara de calcul a CASS este mai mica decat salariul de baza minim brut pe tara, pentru perioadele fiscale cuprinse intre 1 ianuarie 2012 si sfarsitul lunii iunie 2015 si neachitate pana 23 iulie 2015. Aceleasi reglementari sunt valabile si pentru persoanele care nu realizeaza venituri si pentru care baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale de sanatate este salariul de baza minim brut pe tara, ele beneficiind de asemenea de anularea CASS.

In ceea ce priveste anularile de CASS, reglementate de Legea nr. 209/2015, Ordinul ANAF publicat astazi stabileste ca organul fiscal competent trebuie sa identifice contribuabilii vizati de stergerea CASS, prin compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice.
Organul fiscal competent este:
organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa, unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta ste diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul in Romaia
organul fiscal in a carui raza teriotoriala se afla sursa de venit,pentru contribuabilii persoane fizice care nu au domicililul fiscal in Romania.

Procedură de identificare a persoanelor fizice pentru care se anulează contribuția de sănătate.
Această procedură cuprinde două părți, respectiv pentru toți contribuabilii ce au realizat venituri mai mici decât salariul minim brut pentru care se anulează obligația plății, dar și contribuabilii pentru care s-a acordat prin Legea nr. 225/2015 anularea contribuției de sănătate.
Se au în vedere cu precădere copii cu vârsta până la 18 ani, elevii și studenții cu vârsta de până la 26 ani, femeile însărcinate și lăuzele.

Se verifică și dacă aceste persoane au realizat următoarele categorii de venituri:
a)cedarea folosinţei bunurilor;
b)investiţii;
c)premii şi cştiguri din jocuri de noroc;
d)operaţiunea de fiducie, potrivit titlului III din Codul fiscal,
e)alte surse, astfel cum sunt prevăzute la art. 78 din Codul fiscal.

După parcurgerea acestor proceduri, se va întocmi o listă finală comunicată compartimentului cu atribuții în verificarea și administrarea contribuabililor. Persoanele ce beneficiază de amnistie fiscală vor primi decizia de anulare a obligațiilor fiscale, formular adoptat tot prin actul normativ analizat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu